Nu cred ca exista undeva vreun curs pe care sa il urmezi si sa ai la sfarsit un act pe care sa scrie''depanator de mulinete''.Cineva poate ajunge ''specialist'' doar daca desface efectiv o mulineta,si apoi o asambleaza corect la loc ..
Pentru cei care doresc sa se lanseze asa ceva exista f. multa informatie pe internet,si, cu o minima inclinatie spre mecanica plus ceva scule fiecare poate sa ajunga sa isi faca mententata la propriile mulinete.
@zoran..care sa fie punctele care trebuiesc unse periodic fara sa desfacem mulineta bucati..pai aici depinde foarte mult de fiecare model in parte.Asa la modul general,ar fi ..
-galetul-una dintre piesele cu cea mai mare uzura,
-rulmentii de-a stinga si de-a dreapta rotii dintate(mai ales daca nu au shield-uri),
-discurile de franare din tambur(daca nu sunt suficient protejate,si dau semne de oboseala dupa ce au intrat cumva in contact cu apa,ploaie,imersare accidentala)
-locasul arcului de la pick-up-daca este un model care freaca pe carcasa la fiecare cuplare decuplare.
Insa ,dupa cum ziceam mentenanta depinde de la tip la tip de mulineta.Cand zic asta o spun prin prisma spiningarului pentru care o mulineta face sute de lanseuri pe partida,si nu neaparat pt. mulinetele folosite la stationar si care lucreaza infinit mai putin..
Inafara de punctele mentionate mai sus ,mai este angrenajul roata dintata -pinion si angrenajul care duce axul sus jos.
Din acest punct de vedere exista doua tipuri majore-sistemul de culisare a axului principal pe wormshaft si s.c.a. pe cama.
Shimano foloseste preponderent axul melcat (de la technium in sus) iar Daiwa preponderent axul pe cama .Daiwa are si ea cateva modele pe wormshaft,insa acestea sunt putine.
Axul melcat asigura o miscare lina a axului,foarte fluida,frecarea intre componente este foarte mica.Viteza cu care culiseaza axul depinde de pasul canalului de pe wormshaft si de roata(rotile) dintate cu care angreneaza in secundar.Shimano are wormshaft-uri cu pasi diferiti,adica tamburul urca cu o viteza si coboara cu alta viteza,fapt care face ca firul sa fie asezat in spire incrucisate in planuri separate de spire asezate mai larg.Amanuntul are relevanta mai ales cand pescuim cu fire subtiri.
Punctulslab al wormshaft-ului este ''articulatia, locul unde se prinde calaretul pe ax.Pe acel surub exista forte mari care il pot slabi in timp.Solutia de blocare a filetului previne acest lucru..
La sist. cu ax pe cama -sistemul este seva mai simplu,iar Daiwa la imbunatatit prin puncte de sprijin suplimentare in rulare.Insa dezavantajul acestui sistem este freacarea care exista in canalul camei intre aceasta si boltz.
Am tinut sa le descriu putin deoarece au rol bine definit in situatia luata peransamblu..de ce??
daiwa CERTATE | muliNETe
In link-ul de mai sus este o imagine cu o roata dintata de Certate nous si una uzata.Ce m-a frapat pe mine este roata dintata noua, care are niste rizuri f. mici in lungul dintelui..Rizuri??Da, se pare ca din frezare dintele a ramas cu o multime de muchii mici si realativ ascutite. Fiecare dinte se comporta ...poate nu chiar ca si o pila ,dar sigur ca si un instrument aschietor.Spanul rezultat ramane prin vaselina care le inconjoara.In aceeasi mulineta boltz-ul freaca si el in cama ,la fiecare rotire de manivela..produce si el ceva reziduuri..Cu siguranta nu se vad cu ochiul liber,dar se simt in angrenaj,fiind de notorietate faptul ca Daiwele ..''maraie''..
Concurentii lor de la Shimano au ales sa faca roata dintata prin forjre la rece.Dintii sunt mult mai netezi,iar la unele modele sunt acoperiti cu un strat protector negru care le confera si mai multa netezime.Acest lucru ,combinat cu sistemul de culisare a axului-mai complicat dar cu freacare mai mica- fac ca mulnetele Shimano sa fie cunoscute prin silentiozitatea si rularea foarte lina a ansamblului..pina acolo incat dau senzatia de prea mare finete,in timp ce Daiwa se poate lauda prin..forta.
Acuma, ma ntreb e tot una cum si cand ungi o mulineta??Pai nu..pentru ca ,daca e un shimano ai un port de ungere la galet prin care se poate introduce un strop doua de ulei si e suficient,In plus ,are niste bucse si protectii de plastic care impiedica uleiul sa iasa si apa sa intre pe rulment(I)...Iar in mecanismul din interior se ajunge relativ simplu tot printr-un port de ungere,blocat cu un surub..Insa fiind vorba de frecari intre piesele interioare mult diminuate gresarea tine mai mult si riscul uzurii este mai mic..deci si desfacerea ei prea deasa nu se impune..
Daca vorbim de Daiwa sau alte mulinete cu sistem pe cama,datorita frecarii mai mari,eu zic ca o gresare(dupa o curatire temeinica prealabila) mai deasa prelungeste viata mulinetei.Eu daca as avea o Daiwa i-as face un rodaj de vreo luna ,dupa care as curata-o la sange si as gresa -o temeinic.Posibil ca un astfel de tratament i-ar prelungi viata si poate ca nu va ''macina''..cine stie..
Oricum ,personal consider conceptul celor de la Shimano superior si perfect adaptat pentru spining ori feedere-match,stiluri la care mulineta este folosita intens..
Pentru fortza ,pescuit greu care nu presupune finete sau sute de lanseuri pe partida(de exemplu un pescuit de seara pe woblere,swimbait-uri,cicade grele,gume grele,cand pescuiesti putin inainte su dupa apus la somn) mulinete pe cama ,robuste gen daiwa,penn,ryobi,sunt suficiente..
Sunt considerente pur personale si trebuie tratate ca si atare..Daca mai tine minusul din termometre poate punem sub lupa un biomaster de 4000 ,mulineta pe care o voi folosi anul acesta pentru pescuitul cu woblere la pesti ceva ma rasariti,exclus somni de 2 m+